Ви є тут

Правила гри в Боулінг

Глава I. Загальні правила гри

(Дійсні з 1.10.2001р.)

     Описані нижче правила гри, прийняті Всеукраїнською Федерацією спортивного (десятикегельного) боулінгу (ВФСБ) для проведення змагань, відповідають всім правилам Міжнародної Асоціації Боулінгу за системою десяти кеглів (WTBA) і пропонуються в якості способу досягнення єдності дотримання правил при проведенні змагань.

 

Правило 101. Гра - визначення

Гра в боулінг за системою 10 кеглів складається з 10 фреймів. У кожному з перших 9 фреймів гравець здійснює 2 кидки (якщо не збитий «страйк»). У 10-му фреймі гравець робить 3 кидка, якщо збитий «Страйк» або «Спеа». При звичайній грі кожен фрейм повинен бути завершений кожним гравцем.

Примітка: У форматі командної гри за системою Бейкер гравці по черзі грають, по одному фрейму до тих пір, поки не будуть зіграні 10 фреймів.

 На офіційних турнірах, санкціонованих ВФСБ, дозволено використання автоматичної системи підрахунку очок. Дана система забезпечує ведення рахунку по фреймах відповідно до правил гри та підрахунку очок.

 Легальним вважається кидок, якщо куля відпущена гравцем і перетнула фол-лінію в напрямку ігрової зони. Кожен кидок зараховується, за винятком випадків, коли оголошується «мертва» куля. Кидок повинен проводитися тільки за допомогою рук. Не допускається використання будь-яких пристосувань усередині кулі або на її поверхні (накладок, рухомих частин), що впливають на кидок.

 

Правило 102. Гра - правила підрахунку очок

За винятком випадків, коли зараховується падіння всіх кегель, число кегель, збитих при першому кидку кулі гравцем, наголошується в малому квадраті в лівому верхньому куті кадру, а число кегель, збитих при другому кидку кулі гравцем відзначається у верхньому правому куті. Якщо жодна з стоячих кегель не збита при другому кидку в одному фреймі, на поле підрахунку очок ставиться прочерк (-). Рахунок за два кидки кулі в одному фреймі записується відразу ж.

 

Правило 103. Збивання всіх кегель

Збивання всіх кегель («Страйк») зараховується, коли при першому кидку кулі в першому фреймі збиваються всі встановлені кеглі. Це відзначається знаком (Х) в малому квадраті у верхньому лівому куті кадру в тому місці, де це було зроблено. Число очок в одному фреймі для одного страйку дорівнює 10, плюс число збитих гравцем кегель при наступних двох кидках кулі.

 

Правило 104. Два послідовних Страйки

Два послідовних Страйки називаються «дублем». Число очок для першого Страйку рівне 20 в сумі з числом кегель, збитих при першому кидку кулі після другого Страйку.

 

Правило 105. Три послідовних Страйки

Три послідовних Страйки називаються «трійкою». Число очок для першого Страйку дорівнює 30. Для того, щоб набрати максимальну кількість очок за збиті кеглі (300), гравець повинен збити всі кеглі в 12 послідовних кидках кулі.

 

Правило 106. Спеа

Спеа зараховується, коли кеглі, які залишаються стояти після першого кидка, збиваються при другому кидку кулі в даному фреймі. Цей кидок відзначається знаком «/» в невеликому квадраті у верхньому правому куті фрейму. Рахунок очок для «Спеа» - 10 плюс число кегель, збитих гравцем при наступному кидку кулі.

 

Правило 107. Помилка

Помилка зараховується у випадку, якщо гравцю не вдалося збити всі 10 кегель після двох кидків в одному фреймі за винятком тих випадків, коли після першого кидка залишається Спліт.

 

Правило 108. Спліт

Сплітом вважається група кеглів, що залишилася після першого кидка, при цьому головна кегля (1-а) збита:

Принаймі, одна кегля збита між двома або більше стоячими кеглями, наприклад: 7-9 або 3-10.

Принаймі, одна кегля збита перед двома або більше стоячими кеглями, наприклад: 5-6.

Примітка: Спліт позначається «О».

 

Правило 109. Стиль гри

Гра проходить на двох сусідніх доріжках. Гравці, що змагаються в командному заліку, «двійках», «трійках» або особистому заліку повинні грати послідовно один фрейм на одній доріжці, наступний фрейм на іншій доріжці, поки не будуть зіграні по 5 фреймів на кожній доріжці.

Примітка: У форматі командної гри за системою Бейкер, а також у змаганнях «двійок» і «трійок» гравці чергуються послідовно і в строго встановленому порядку після кожного фрейму до тих пір, поки не будуть зіграні 10 фреймів гри. Команди переходять на іншу пару доріжок після 10 фреймів.

 

Правило 110. Черговість гри

На парі доріжок можуть грати один або кілька гравців. З моменту початку блоку ігор зміни до порядку гравців неприпустимі.

 

Правило 111. Перервана гра

Офіційні особи змагання мають право перенести гру або серію ігор з однієї пари доріжок на іншу в разі поломки обладнання, якщо це може стати причиною затримки в ході гри.

 

Правило 112. Правильно збиті кеглі

Кеглі вважаються збитими, якщо:

  1. кеглі впали на майданчик для кеглів і були збиті кулею або іншою кеглею.

  2. кеглі впали на майданчик і були збиті кеглею, що відскочила від бокової перегородки або задньої подушки.

3. кеглі впали на майданчик для кеглів і були збиті кеглею, що відскочила від «свіпа», коли він не рухається перед тим, як прибрати збиті кеглі з майданчика.

4. кеглі, які нахиляються і стикаються з бічною перегородкою або задньою стінкою. У всіх цих випадках кеглі називаються «dead wood» і повинні забиратися перед наступною подачею.

 

Правило 113. Неправильно збиті кеглі

   У наступних випадках кидок зараховується, а збиті кеглі не зараховуються, і, відповідно, очки    не додаються:

1.  Шар залишає доріжку, не досягнувши кеглів.

2. Шар відскакує від задньої подушки.

3. Кегля відскакує після контакту з тулубом, руками або ногами людини, яка відновлює кеглі.

4. Кегля стикається з механічним обладнанням для установки кеглів.

5. Кеглю зіштовхнули під час збирання збитих кеглів.

6. Кеглю зіштовхнула людина, що прибирає збиті кеглі.

7. Гравець робить «foul».

8. Кидок кулі здійснюється, коли на доріжці або в жолубі знаходяться лежачі кеглі і шар вдаряється з ними до моменту виходу за поверхню доріжки.

Якщо відбувається неправомірне збивання кегель і гравець має право на додатковий кидок кулі в даному фреймі, то одна або кілька кегель, які були збиті неправомірно, повинні бути встановлені на тому місці, де вони були спочатку.

 

Правило 114. Неправильна установка кегель

Якщо після кидка відразу ж виявляється, що одна або більше кегель неправильно встановлені, однак відсутніх кегель немає, то такий кидок і отримані очки зараховуються. Обов'язком кожного гравця є перевірка правильності встановлення кегель. Гравець може вимагати, щоб неправильно встановлені одна або більше кегель були переставлені перед кидком, в іншому випадку, установка вважається правильною.

 Якщо після кидка залишилися кеглі, то вже не можна зробити перестановку. Це означає, що кеглі, зміщені механічною машиною, установником кегель, залишаються в цій зміщеній позиції і не можуть поправлятися рукою.

 

Правило 115. Відскакування кегель

Якщо кеглі відскакують і продовжують стояти на доріжці, то такі кеглі вважаються незбитими.

 

Правило 116. Збиті кеглі

Тільки ті кеглі, які впали або були повністю зміщені з ігрового поля доріжки в результаті правильного кидка, будуть зараховані.

 

Правило 117. Заміна кегель

Якщо будь яка кегля була пошкоджена або сильно зіпсована під час гри, то вона відразу ж замінюється іншою кеглею, рівній по вазі, що відповідає справжньому набору кеглів. Суддя змагань визначає, чи є необхідність в заміні кеглі.

 

Правило 118. «Мертва» куля

Куля вважається мертвою, якщо:

    1. після кидка (або перед наступним кидком на тій же самій доріжці) виявляється, що бракує однієї або більше кегель.

    2. людина-установник кегель щось робить зі стоячими кеглями перед тим, як куля досягає кеглі.

    3. людина-установник кегель щось робить або переміщує впавші кеглі перед тим, як вони перестають котитися.

    4. гравець грає не на своїй доріжці або поза чергою, або по одному гравцю з кожної команди, що грають на парі доріжок, кидає кулю не на своїй доріжці.

    5. гравця відволік інший гравець, глядач, рухомий предмет або установник кегель в той момент, коли здійснювалася подача кулі і перед завершенням кидка. У такому випадку гравець має право вибору: зарахувати результат цього кидка або оголосити кулю «мертвою».

    6. кегля переміщена або впала в той момент, коли здійснювався кидок, але перед тим, як куля досягає кеглів.

    7. кинута куля зустрічає перешкоди на своєму шляху. Коли куля оголошується «мертвою», то кидок не зараховується. Кеглі повинні бути поставлені на свої місця, і гравцеві дається право відновити кидок.

 

Правило 119. Боулінг на неправильній доріжці

Як зазначено у правилі 118, якщо куля оголошується «мертвою», гравець або гравці відновлюють кидок на правильній доріжці, коли:

    1. один гравець кидає кулю на неправильній доріжці.

    2. по одному гравцю з кожної команди, що грають на парі доріжок, зробили кидок на неправильній доріжці:

- якщо більше одного гравця з однієї команди грають на неправильній доріжці по черзі, то такий фрейм буде завершений без змін; наступний фрейм повинен гратися на правильній доріжці;

- в одиночних змаганнях, коли гравець грає по два фрейми за раз, коли настає його черга, а інший гравець грає на неправильних доріжках, то в такому випадку куля оголошується «мертвою», а гравець повинен відновити кидок на правильних доріжках, у разі, якщо помилка виявлена ​​перед тим, як його супротивник зробив кидок. В іншому випадку, рахунок залишається без змін, включаючи подальші фрейми, які вже грали на правильних доріжках.

 

Правило 120. Визначення «фолу» (заступа)

Порушення правил відбувається в тому випадку, якщо гравець переступає штрафну лінію, стикається з різними частинами доріжки, обладнання або конструкцій (будов) під час або після кидка.

 Шар вважається зарахованим у грі після кидка до того моменту, поки цей же або інший гравець не вийде на підхід, щоб зробити наступну подачу.

 

Правило 121. Навмисне порушення правил

Якщо гравець навмисно порушує правила (здійснює заступ) у своїх інтересах, то очки, отримані за цей кидок, йому не зараховуються, і в цьому фреймі кидок йому більше робити не дозволяється.

 

Правило 122. Порушення правил зараховується при подачі кулі

При заступі кидок зараховується, а кеглі, які були збиті при цьому кидку, не зараховуються. Кеглі, збиті при заступі, встановлюються на свої місця, якщо гравцю, який порушив правила, дається можливість зробити додаткові кидки в цьому фреймі.

 

Правило 123. Детектор порушення правил (заступа)

Організатори змагання повинні використовувати автоматичне пристосування - детектор (схвалений ВФСБ), що визначає факт заступа. При відсутності такого, суддя, який визначає заступ, повинен перебувати біля доріжки таким чином, щоб мати можливість повного огляду фол-лінії. Якщо автоматичний детектор фолу тимчасово не працює, то організатори змагання повинні призначити суддю або маркерів для оголошення факту заступа.

 

Правило 124. Очевидне порушення правил

Якщо автоматичний детектор заступа або суддя, відповідальний за оголошення фолу,  не визначили такого, але заступ є очевидним, то дане порушення правил реєструється і про це інформують:

     1. обох капітанів команд або одного або декількох гравців кожної з команд, що змагаються;

     2. головного суддю;

     3. офіційного представника організаторів змагань.

 

Правило 125. Апеляція до оголошення фолу

Апеляція до оголошення фолу приймається тільки в тому випадку, якщо:

    1. доведено, що автоматичний пристрій-детектор фолу несправний;

    2. наявний обгрунтований доказ того, що даний гравець не допустив порушення. 

 

Правило 126. Додаткова куля (це правило недійсне в даний час)

Додаткова куля або гейм грається гравцем в тому випадку, якщо поданий протест, включаючи порушення правил, правильність збивання кегель або «мертва» куля, не може бути дозволений офіційними організаторами турніру.

1. Якщо розбіжність виникає при першій подачі гравця в будь-якому фреймі або під час другого кидка у десятому фреймі після Страйку, отриманого в результаті першого кидка у десятому фреймі:

- якщо розбіжність виникає за фактом порушення правила гравцем, то він повинен закінчити фрейм, а потім вчинити додаткову подачу при повній установці кеглів;

- якщо предметом спору є неправомочність збитих кеглів, то гравець повинен закінчити фрейм, а потім вчинити додатковий кидок при тій кількості кеглів, яка залишалася стояти в тому положенні, так якби спірна кегля НЕ була збита;

- якщо розбіжність стосується того, чи необхідно було оголошувати «мертвою» куля, то гравець закінчує фрейм, а потім грає додатковий завершальний гейм.

    2. Якщо розбіжність виникає на додатковій спробі або на третій подачі в десятому фреймі, ніяких додаткових куль не передбачено, якщо тільки не буде оголошено «мертвою» кулю. У такому випадку додатковий кидок відбувається при тому ж самому положенні кеглів, яке було в той момент, коли подавалася спірна куля.

 

Правило 127. Куля для боулінгу є особистою власністю

Куля для боулінгу є особистою власністю власника. Забороняється використання чужих куль без дозволу власника.

 

Правило 128. Зміна поверхні кулі для боулінгу

Забороняється змінювати поверхню кулі для боулінгу, використовуючи абразивні речовини або рідини під час оголошеного змагання. Кулі для боулінгу, змінені таким чином, вилучаються з використання в змаганні.

 

Доповнення до правила 128.

Чи не забороняється використання дозволеного очисника для куль під час оголошеного змагання.

 Примітка: Якщо очевидно, що гравець завідомо знає про те, що його дії суперечать правилам гри, то гра (ігри), в якій (-их) відбулося порушення правил, можуть зараховуватися. На додаток до цього гравець, що порушив правила, може бути відсторонений від  змагання, що відбувається.

 

Правило 129. Заборона на псування зони для розбігу

Заборонено застосування різних речовин на будь-якій частині підходу, які можуть перешкодити нормальним умовам для інших гравців. Такими забороненими речовинами є тальковий порошок, пемза і смола на взуття, а також м'які гумові підошви або каблуки, які залишають сліди на підході і т. д. Забороняється використовувати тальк в зоні знаходження гравців.

 

Правило 130. Протест - помилка в підрахунку очок

Помилки в підрахунку очок повинні виправлятися офіційною відповідальною особою змагання відразу ж після виявлення такої помилки. Спірні ігрові ситуації вирішуються за участю Президії ВФСБ. Протест з приводу помилки в підрахунку очок повинен подаватися протягом однієї години після завершення гри або блоку ігор в кожен день змагання, але в кожному разі до моменту вручення нагород чи початку наступної серії ігор (у відбіркових змаганнях) залежно від того, що буде проходити раніше.

 

Правило 131. Протести: Право на участь, Порушення («фол»), Загальні правила гри

Протести, в яких йде мова про право участі або спільні правила гри повинні бути представлені письмово офіційно відповідальній особі змагання не пізніше, ніж через 24 години після закінчення гри, в якій відбулося порушення або до моменту нагородження, якщо воно має відбутися раніше.

 Якщо подається протест щодо порушення («фолу») або правочинності збитих кеглів, то при цьому в якості свідка щодо даного протесту може виступати представник команди, що подає протест.

 Якщо після закінчення зазначеного терміну протест не був наданий у письмовому вигляді, то результати гри або серії ігор вже не можуть бути змінені.

 Згідно даному правилу кожне правило не поширюється на подібні порушення або порушення, скоєні раніше. Протести подаються відповідно до Правила 313.3 і Правила 313.4.

 

Правило 132. Офіційний підрахунок очок

При проведенні змагання потрібно, щоб підрахунок очок проводився спеціально уповноваженими на те особами для запису всіх зіграних у змаганні ігор або з використанням відповідного пристрою для підрахунку очок. Якщо неможливо забезпечити необхідну кількість таких осіб, то можна дозволити самим гравцям вести рахунок своєї гри самостійно під наглядом організаторів змагання.

 При проведенні будь-якого санкціонованого ВФСБ змагання необхідно вести офіційний протокол, в якому повинні записуватися результати кожного кидка, щоб можна було контролювати рахунок гри по фреймах. Кожен гравець чи капітан команди повинен отримати роздруківку рахунку гри (картка гравця), яку він повинен підписати відразу після закінчення гри, підтверджуючи тим самим його згоду з зазначеним рахунком. Після запису рахунку не допускаються будь-які зміни, за винятком тих випадків, коли в підрахунку або запису була допущена явна помилка. Ці помилки виправляються головним суддею змагання відразу після їх виявлення. Керівництво змагання має право встановити ліміт часу для виправлення помилок.

 Якщо результати гри або фрейма були безповоротно загублені в процесі обліку і не можуть бути відновлені, то зі схвалення керівництва змагання можливо переграти дану гру або фрейм, якщо це не суперечить правилам змагання.

 

Правило 133. Запізнілі гравці

Рахунок запізнілого гравця або команди, ведеться з того фрейму, який грається на тій доріжці або парі доріжок, на яких відповідно до регламенту їм запропоновано грати. Якщо гравець або команда грають за регламентом на окремій доріжці, то вони починають гру з найменшого фрейма, який грається в даний час в даному запуску.